K-PSOSW nr 1
im. L.Braille'a
w Bydgoszczy

Wyszukiwarka

E-dziennik

Wycieczka do naszej stolicy – młodzież Ośrodka poznaje historię i sztukę Warszawy dzięki programowi Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pod nazwą „Kultura Dostępna”.

logo kultura

 

   W dniach 24-27.09.2015r., dzięki programowi Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pod nazwą „Kultura Dostępna” w ramach realizacji projektu „Historia, kultura i sztuka bez barier dla niewidomych, młodzież z dysfunkcją wzroku wyjechała do Warszawy. Głównym celem wycieczki było poznanie kompleksowej oferty kulturalnej oraz podniesienie poziomu wiedzy na temat historii i sztuki Polski ze szczególnym uwzględnieniem edukacji popularyzującej dziedzictwo o znaczeniu narodowym.

   Pierwszego dnia uczestnicy zwiedzili Belweder. Klasycystyczny budynek, który powstały w latach 1819–1822 według projektu Jakuba Kubickiego. Młodzież poznała jego historię oraz przeznaczenie, duże wrażenie na uczestnikach zrobiła wizyta w gabinecie Marszałka Józefa Piłsudskiego. Po zwiedzeniu Belwederu wszyscy wybraliśmy się do Łazienek Królewskich, w których Król Stanisław August Poniatowski organizował słynne obiady czwartkowe a uczestnicy z zainteresowaniem przemierzali ścieżki Parku, poznawali piękno klasycystycznych budowli i robili zdjęcia na tle pałacu na Wodzie. Wieczorem, tego samego dnia, wszyscy wybrali się na spektakl "Mamma Mia" w teatrze Roma, w którym przewodnią rolę odgrywała muzyka kultowego zespołu ABBA. Wszyscy świetnie się bawili przypominając sobie znane w całym świecie utwory i zachwycając się ich wykonaniem oraz kolorową, pełną świateł scenografią.
   Drugiego dnia wycieczki młodzież zwiedzała Muzeum Powstania Warszawskiego. Poznała tragiczną historię Warszawy i jego mieszkańców. Ekspozycja przedstawia walkę i codzienność powstania na tle okupacji, poprzez ukazanie złożonej sytuacji międzynarodowej, aż po powojenny terror komunistyczny i losy powstańców w PRL. Muzeum wykorzystuje nowoczesne techniki audiowizualne, które bardzo pomagają osobom z dysfunkcją wzroku poznać historię i zrozumieć tragiczne, ale przepojone patriotyzmem losy powstańców.
Uzupełnieniem i poszerzeniem wiedzy na temat losów Polaków na przestrzeni lat była wizyta na Cmentarzu Powązkowskim, gdzie nawiedziliśmy groby znanych Polaków. Poznaliśmy ich życie, dokonania, które odznaczyły się w karcie historii Polski.
   Trzeciego dnia młodzież zwiedziła Pałac Królewski w Wilanowie, brała udział w lekcji „Wnętrza pałacu i ich symbolika” oraz „Wilanowskie obserwatorium przyrody”. Uczniowie uczestniczyli w zajęciach dotyczących historii, geografii, botaniki oraz słuchali ciekawych opowieści przewodnika na temat całego obiektu. Zwiedzanie Pałacu zostało poprowadzone przez przewodników w sposób w pełni dostosowany do potrzeb osób z dysfunkcją wzroku. Dla niewidomych i słabowidzących przygotowane są makiety i przewodniku w brajlu, oraz rekwizyty, które pozwalają poznać elementy architektury i sztuki oraz poczuć atmosferę czasów w których żył Jan III Sobieskiego i jego żona Marysieńka.
   Kolejnym etapem zwiedzania było Centrum Nauki Kopernik, którego rolą jest empiryczne poznanie nauki w wielu zakresach oraz zachęcanie do osobistego zaangażowania w zrozumienie świata oraz do wzięcia odpowiedzialności za zmiany zachodzące wokół nas. Młodzież w sposób namacalny i zrozumiały może poznać reakcje zachodzące w świecie nauki i życiu codziennym.
   Ostatniego dnia młodzież spotkała się obok fontanny w Ogrodzie Saskim i rozpoczęła wędrówkę po Warszawie. Ważnym etapem zwiedzania był Grób Nieznanego Żołnierza. Przewodnik opowiedział historię tego symbolicznego i tak ważnego dla wszystkich Polaków miejsca, nasza grupa zobaczyła zmianę warty i odczytała nazwy miejsc, w których walczyli i polegli rodacy. Później przeszliśmy tzw. Traktem Królewskim. Usłyszeliśmy historię o całkowitym zburzeniu Warszawy o pracach rekonstrukcyjnych i odbudowie całego miasta. Poznaliśmy autorów i historie pomników warszawskich, miedzy innymi pomnika Księcia Józefa Poniatowskiego, Bolesława Prusa, Józefa Piłsudskiego a także Kolumny Zygmunta na Placu Zamkowym. Przy Krakowskim Przedmieściu nieopodal kościoła sióstr wizytek wysłuchaliśmy słów ks. Jana Twardowskiego.

   Ostatnią częścią naszej wycieczki było zwiedzanie Zamku Królewskiego. Nasza Pani przewodnik dołożyła wszelkich starań by osoby z dysfunkcja wzroku mogły poznać Zamek jego architekturę, wystrój wnętrz oraz przeznaczenie sal i komnat. Szczegółowo poznaliśmy makietę Zamku, wolno nam było dotknąć wielu eksponatów i korzystać ze specjalnie przygotowanych w alfabecie brajla planów i przewodników. Zaskakującym ale jakże wspaniałym elementem naszego zwiedzania był występ wokalno - fortepianowy naszych dwóch wychowanków w Sali Koncertowej. Tę niezwykłą chwile zapamiętamy na zawsze.

   Ciekawym elementem wycieczki był wieczorny spacer po centrum Warszawy i przejażdżka metrem. Dzięki niemu młodzież słabo widząca i niewidoma mogła usłyszeć i "poczuć tętno" wielkiego miasta i życie jego mieszkańców.

   Podsumowując całą wycieczkę można z całą pewnością stwierdzić, że wszystkie założenia projektu zostały zrealizowane. Wychowankowie znacząco podnieśli swoją wiedzę na temat historii, kultury i sztuki Polski. Poznali obiekty i dzieła o wysokiej wartości artystycznej. Udowodnili jak dobrze funkcjonują w nieznanym środowisku osób pełnosprawnych. Nasi podopieczni byli traktowani w sposób wyjątkowy, wiele ekspozycji mogli dotknąć i dzięki temu wyobrazić sobie poznane obiekty. Uczniowie przyznali, że cały wyjazd był ciekawy i inspirujący a bogata oferta sprawiła, iż każdy znalazł coś dla siebie. Na pytanie co im się jednak najbardziej podobało, padają dwie odpowiedzi: Muzeum Powstania Warszawskiego oraz Centrum Nauki Kopernik. Muzeum pokazało im okrucieństwo wojny a także bohaterstwo walczących powstańców. Centrum Nauki Kopernik przybliżyło wychowankom świat nauki oraz skomplikowane procesy zachodzące w całym wszechświecie w sposób ciekawy, zrozumiały i inspirujący.